El perquè d’ensenyar Història

Les assignatures d’Història, especialment a l’Educació Secundària, són vistes per bona part de l’alumnat com matèries avorrides i pesades sense gaire utilitat pràctica. El fet que en molts casos la metodologia docent emprada sigui molt tradicional – explicació teòrica i lectura del llibre de text – allunya encara més els i les estudiants. L’objectiu d’aquesta primera entrada el bloc és justificar la necessitat d’ensenyar i aprendre Història, buscar respostes a la gran pregunta: i això per a què serveix?

Les meves primeres sessions a qualsevol assignatura d’Història, tracten de fer veure aquesta com una continuïtat. Estem acostumats a veure les grans etapes històriques – Prehistòria, Edat Antiga, Edat Mitja, Edat Moderna i Edat Contemporània – com si fossin períodes separats entre ells. El món és d’una manera fins que l’èsser humà inventa l’escriptura, llavors el món canvia sobtadament; després arriba la caiguda de l’Imperi Romà i ens trobem repentinament en l’Edat Mitja, amb unes societats totalment diferents a la romana; i així passa amb cada període històric.

Les etapes de la Història

Les etapes de la Història

Si es reflexiona només un moment es fa evident que el món no canvia d’un dia per l’altre en base als grans esdeveniments. La gent de finals del segle XV no va veure canviar la seva vida de dalt a baix quan Colom va arribar a Amèrica; igual que nosaltres vam seguir amb les nostres quotidianitats el 12 de setembre de 2001 després de l’atemptat de les torres bessones.

El fet de dividir la Història en aquestes etapes ens permet una explicació més senzilla i ens és pràctica a l’hora de trobar unes característiques generals de cada període. Tot i així, crec que és molt important que aquesta continuïtat quedi ben clara, degut a què serà un dels arguments bàsics per justificar l’ensenyament de la Història. Si l’alumnat assimila aquest concepte – la continuïtat històrica – ens serà més fàcil que se n’adonin de la importància de conèixer el passat.

La nostra societat és el resultat d’un procés molt llarg, d’un seguit de moments i circumstàncies que ens han portat a ser com som avui, a viure com vivim avui. Un exemple molt clar i de molta actualitat és la gran manifestació de l’11 de setembre. Sense conèixer què va passar el 1714 és impossible d’entendre el perquè de la  Diada. Si no coneixem el passat de Catalunya i les seves relacions amb Espanya, el mateix concepte d’independència és buit.

11 de setmbre. La senyera

La senyera

Milers de fets com aquest serveixen per mostrar als i les alumnes la importància de conèixer el passat. Podem buscar exemples que ens apropin més a ells: des de la primera Copa d’Europa del Barça a Wembley, passant pel festival d’Eurovisió o l’atemptat de l’Hipercor. Qualsevol fet del passat que sigui rellevant per a ells o elles ens permetrà mostrar la necessitat d’aprendre Història.

En un moment de crisi econòmica com l’actual, és important que els i les joves  coneguin què va passar als anys 30 a Europa. La Gran Depressió i les seves conseqüències van ser causa de l’ascens de Hitler i el Nazisme a Alemanya; per tant, l’ascens de forces polítiques xenòfobes a Europa en una situació de crisi econòmica té un precedent. Si no volem caure en els mateixos errors que en el passat és essencial conèixer el que va succeir a èpoques anteriors a la nostra.

Aula de l'escola franquista

Aula de l’escola franquista: segregació per sexes, retrats del dictador i de José Antonio i crucifix.

Com a conclusió, vull afegir que és fonamental conèixer el passat per poder entendre el present i per poder avançar cap a un futur millor. Aquest és el paper dels historiadors, i com a professors d’Història, crec que la nostra tasca té una gran responsabilitat envers la societat. Tots coneixem com era la Història que s’ensenyava a l’Espanya de Franco i, en la resta de règims dictatorials. L’ensenyament de la Història és un dels elements clau per tenir una societat i uns ciutadans plenament demòcrates i democràtics.

2 thoughts on “El perquè d’ensenyar Història

  1. Molt bon post, m’agrada el que dius. És molt important fer veure que la història és important per a no repetir errors passats, en alguns casos. Per saber on vas cal primer saber d’on vens … Els professors abans no intentaven fer tant didàctica la classe d’història, com bé dius es limitaven a llegir i a fer aprendre la lliçó.

    Espero que vagi bé el blog, t’estaré seguint😉

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s